Efter förekomst av stölder och skadegörelse i vår fastighet uttrycktes en känsla av otrygghet bland drabbade medlemmar. Bedömningen av extern säkerhetsexpert var att kameraövervakning av fastigheten behövs för att förebygga vidare oönskade händelser.
Bilderna lagras för användning i efterhand. Lagring sker i ett låst utrymme och tillgång till bildmaterial är lösenordskyddat.
Bildmaterial granskas endast vid anmäld skada, händelse eller inbrott, och kommer endast att utföras av 1-2 bemyndigade personer inom föreningens styrelse. Då endast för att sammanställa material för en rättslig prövning. Ingen åtgärd för igenkänning av person sker vid bildernas insamlande utan endast i det fall bildmaterial kan bli föremål för rättslig prövning och då endast i samband med anmäld händelse.
Den medlem som önskar montera in ett extra lås i sin lägenhetsytterdörr kan göra detta under beaktande av följande villkor:
1. Extralåset skall monteras i därför förberedd plats i lägenhetsytterdörr nedanför det befintliga låset.
2. Extralåset skall vara av samma typ som det befintliga låset, dock utan krav på hantverkarläge.
3. Låsleverantör skall vara AB Byggbeslag i Malmö. E-mail: service.malmo@bbgruppen.se
4. Medlem ombesörjer själv beställning och svarar för alla kostnader.
Föreningen har investerat i och installerat en hjärtstartare. Den är placerad i garaget, precis bredvid rampen, på stolpen vid bilplats 1 (mitt emot cykelpumpen).
Skåpet får endast öppnas i nödsituation. Vänligen meddela styrelsen skyndsamt om skåpet eller hjärtstartaren verkar påverkade.
Om hjärtstartaren skulle behöva användas i en nödsituation, meddela styrelsen i efterhand så nödvändiga kontroller och byte av utrustning kan genomföras, så vi fortsätter ha en fungerande hjärtstartare.
Se instruktionsfilm nedan.
OBS! Vid nödsituation, ring 112 och följ instruktioner!
Vid önskemål om hantverkshjälp eller problem i lägenhet som medlem inte själv kan hantera kan en anmälan göras till föreningens fastighetsförvaltare HSB på telefon 010-4423000.
HSB kan åtgärda problemet i egen regi eller med hjälp av underentreprenör. OBS! HSB fakturerar kostnaden för avhjälpande av felet/problemet direkt till medlemmen så länge som felet/problemet är hänförligt till lägenheten enligt föreningens stadgars. Speciellt skall noteras att stopp i avlopp är medlemmens ansvar om stoppet föreligger i ledningar inom lägenhetens begränsningslinjer och innan rörstammar eller om föremål hänförliga till lägenheten med stopp i avlopp som följd återfinns i stammar.
Medlem kan som alternativ för att lösa problemet i lägenheten också anlita annan hjälp. Vid problem som bedöms påverka andra delar av fastigheten än enbart lägenheten skall styrelsen informeras via kontaktmail: kontakt@gennakern.se.